Biznes

Czym jest work-life balance?

• Zakładki: 11


Work-life balance to modne określenie z zakresu podejścia do pracy. Czym się charakteryzuje i w jaki sposób osiągnąć work-life balance? A może to tylko sztuczna koncepcja osób uprzywilejowanych, które nie muszą pracować dla pieniędzy? O tym dziś, koniecznie przeczytaj!

Work-life balance – definicja

Definicja terminu work-life balance zawiera się w jego nazwie. Tłumacząc na język polski w sposób dosłowny, jest to równowaga pomiędzy pracą a życiem. Albo inaczej: życiem zawodowym i prywatnym. Żadna z tych sfer nie przytłacza drugiej. Wręcz przeciwnie – razem tworzą całość. Kierują nimi te same cele i wartości. Decyzje podejmowane w pracy pozytywnie przekładają się na życie prywatne i na odwrót. Co jednak istotne, równowaga oznacza harmonię, a nie równość. Sztywny podział na osiem godzin pracy, snu i czasu wolnego jest konstruktem przeciwnym wobec idei work-life balance.

Na czym polega work-life balance?

Aby osiągnąć work-life balance, trzeba zacząć zarządzać czasem zawodowym tak, by był maksymalnie wydajny. Idea równowagi zakłada, że przy odpowiednich środkach, technikach i umiejętnościach można wykonać wyznaczone zadania w osiem lub mniej godzin, dzięki czemu nie zostaje się w pracy po godzinach ani nie zabiera problemów do domu. Nie należy też pracować w dni wolne ani na urlopie. Trzeba znaleźć czas dla siebie (np. na pasje) i bliskich. Uwaga jednak! Ponieważ work-life balance wyraża się w indywidualnej satysfakcji, dla jednego osiem godzin pracy to będzie maksimum, inny będzie chciał jej poświęcić mniej lub znacznie więcej.

Jak osiągnąć work-life balance?

Osiąganie równowagi między pracą i życiem prywatnym to zadanie konkretnego pracownika, a nie jego otoczenia. To on musi zapewnić sobie odpowiednie warunki, negocjując z szefem bądź managerem, albo zmienić pracę (zobacz atrakcyjne oferty: praca Katowice). Harmonii sprzyjają: elastyczne godziny pracy, umiejętne delegowanie zadań, umiejętna priorytetyzacja obowiązków, współpraca zespołowa, tryby zdalny i hybrydowy, robienie przerw w pracy i korzystanie z urlopów, respektowanie zdrowia i branie L4, zwiększanie umiejętności i wiedzy na kursach, szkoleniach, konferencjach.

Zdj. Shutterstock

comments icon0 komentarzy
0 komentarze
21 wyświetleń
bookmark icon

Napisz komentarz…

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.