Chcesz skorzystać z faktoringu, by rozwijać firmę, ale nie wiesz, na który wariant się zdecydować? Poznaj charakterystyki oraz zalety faktoringu otwartego, półotwartego i ukrytego!
Faktoring otwarty – korzyści
Faktoring otwarty nazywany jest również jawnym. Jak wskazuje druga nazwa, przedsiębiorca niezwłocznie powiadamia klienta o zawarciu umowy z firmą faktoringową. Informuje go również, że kiedy będzie chciał zapłacić za zakupiony produkt czy zrealizowaną usługę, powinien posłużyć się rachunkiem bankowym firmy faktoringowej (faktora).
Zaletami faktoringu otwartego są przejrzystość oraz mobilizacja klienta, by szybko zapłacił za produkt/usługę.
Faktoring półotwarty – korzyści
Kolejnym wariantem usługi jest faktoring półotwarty, w którym to faktor powiadamia klienta, że przejął fakturę od przedsiębiorcy, wobec czego klient powinien wpłacić pieniądze na jego konto. Co ważne, taką informację przekazuje się dopiero podczas wysyłania ponaglenia zapłaty, nie zaś od razu po nawiązaniu współpracy z przedsiębiorcą.
Największymi zaletami faktoringu półotwartego są jawność w przypadku zwłoki z zapłatą przez klienta oraz niejawność w sytuacji, w której klient płaci szybko i terminowo, dzięki czemu relacje pomiędzy nim a przedsiębiorcą nie ulegają zmianie.
Faktoring ukryty – korzyści
Najrzadszym i najmniej korzystnym finansowo dla przedsiębiorcy rodzajem faktoringu jest ukryty, niejawny, tajny. Klient nigdy nie dowiaduje się, że przedsiębiorca podpisał umowę z firmą faktoringową i przekazał jego fakturę. W rezultacie pieniądze wpłaca na konto przedsiębiorcy, a dopiero on przelewa je do faktora.
Główna zaleta faktoringu ukrytego to możliwość sprzedania faktury wystawionej klientowi, który nie zgodził się na cesję. Sprawdza się także w sytuacji, w której wiedza o przekazaniu faktury firmie zewnętrznej mogłaby zepsuć relacje pomiędzy klientem a przedsiębiorcą.
Artykuł powstał przy współpracy z firmą AOW.pl.
Zdj. Shutterstock